Analytici vyhodnotia projekt úseku diaľnice D1 Turany - Hubová, investičné náklady sa odhadujú na takmer dve miliardy eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Výstavba cesty, stavba
Foto: ilustračné, Getty images
Tento článok pre vás načítala AI.

Posledný nevysúťažený a nerozostavaný úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami vyhodnotí Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP).

Ide konkrétne o 13,5-kilometrový úsek Turany – Hubová, ktorého súčasťou majú byť tunely Korbeľka s dĺžkou 5 868 metrov a Havran s 2 820 metrami.

Analytická inštitúcia Ministerstva financií SR v utorok potvrdila, že projekt už dostala na hodnotenie, pričom má na to 30 dní od doručenia štúdie realizovateľnosti.

Geomorfologický náročné územie

„Odhadované investičné náklady projektu podľa predloženej dokumentácie presahujú 1,9 mld. eur s DPH, z čoho samotná stavba tvorí približne 1,6 mld. eur s DPH,“ uviedol na sociálnej sieti ÚHP.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ako investor už skôr zverejnila štúdiu realizovateľnosti pre D1 Turany – Hubová medzi Turcom a Liptovom.

Dobudovanie tohto úseku považuje za vysokú prioritu. Súčasná cesta I. triedy č. 18 nie je totiž z hľadiska kapacity, bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky dlhodobo udržateľná, predstavuje úzke miesto a navyše prechádza viacerými intravilánmi obcí.

Projekt D1 Turany – Hubová, navrhnutý v náročnom geomorfologickom území napriek svojej socioekonomickej nevýhodnosti považujú diaľničiari za nevyhnutnú investíciu pre najbližšie obdobie pri kompletizácii diaľničnej siete na Slovensku.

Cesta I/18 je preťažená

„Cieľom stavby je zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a zlepšenie životného prostredia pri existujúcej preťaženej ceste I/18 v úseku od existujúcej križovatky Turany po v súčasnosti budovanú križovatku Hubová, ktorá je súčasťou susedného úseku diaľnice D1 vo výstavbe,“ oznámila v súvislosti so štúdiou NDS.

Kľúčovým cieľom stavby je podľa nej riešenie dopravných problémov na uvedenej ceste I/18, ktorá vedie stiesnenými pomermi súbežne s riekou Váh alebo železničnou traťou cez intravilány obcí Kraľovany, Stankovany – časť Rojkov, Ľubochňa a Hubová. Tranzitná doprava bude z hlavnej cesty odklonená po vybudovaní úseku D1.

Vzhľadom na geomorfologické územie, ktorým má úsek D1 viesť, sa táto skutočnosť odrazila vo výške stavebných nákladov preindexovaných na štvrtý štvrťrok 2023.

„Prevádzkové náklady rovnako vzrastú oproti súčasnému stavu z dôvodu potreby prevádzky a pravidelnej údržby mostných a tunelových objektov v náročnej klimatickej lokalite na severe Slovenska,“ podotkla NDS.

Diaľničiari preferujú súčasný návrh

Výsledok socioekonomického hodnotenia nie je síce podľa platnej Príručky k analýze nákladov a výnosov investičných dopravných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, verzia 3.0 pozitívny, avšak diaľničiari pre strategický význam posledného chýbajúceho úseku D1 medzi Bratislavou a Košicami považujú za vysoko dôležité pokračovať v projektovej príprave a následne výstavbe tohto úseku pri súčasnom technickom návrhu.

„V prípade nerealizovania investície by bolo potrebné kompletné skapacitnenie súčasnej cesty I/18 tak, aby nepredstavovalo úzke miesto v rámci diaľnice D1. Táto požiadavka však naráža na priestorovo veľmi obmedzené pomery,“ upozornila NDS.

Preto sa podľa nej táto alternatíva nejaví ako realizovateľná z pohľadu environmentálnych a priestorových možností.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MF Ministerstvo financií SRNDS Národná diaľničná spoločnosťÚHP Útvar hodnoty za peniaze